Velkommen til ny hjemmeside

I dag lanserer vi Viking-fk.no i ny drakt!

Annonse:

Mandag 12. desember endrer viking-fk.no utseende. Årsaken er at vi går over til ny medieplattform.

Det har vært en utrolig spennende reise og et supert samarbeid mellom både leverandører, klubbene og ikke minst de supportere vi har snakket med

— Thomas Torjusen, medie- og IT-sjef i Norsk Toppfotball
Viking startet arbeidet med å flytte over til den nye plattformen i midten av november, og lanserer altså siden mandag 12. desember. Det er mye som blir til mens man går, og det er fortsatt noe jobb som gjenstår før alt av informasjon er tilgjengelig.

Fokus på kampen
De nye nettsidene er bygget opp etter et responsivt vertikalt design med fokus på mobil først. Det er jobbet mye med strukturering og fokusering på den viktigste informasjonen ut på klubbenes forsider.
Sammen med Netlife Research er det utviklet en rekke moduler og løsninger som lett kan benyttes av klubbene og som vil gi gode brukeropplevelser.
Store og tydelige bilder med god kvalitet er løftet opp som viktige bærere sammen med en funksjonell videospiller. 

Nettsidene til klubbene skal forsterke klubbenes fokus og understøtte arbeidet med å få flere personer på kampene. Det er derfor utviklet en kampmodul med 3 forskjellige modus – en før kamp, en under kampen og en etter kamp. Denne vil gi relevant informasjon for brukerne av nettsidene og gi enkel tilgang til å kjøpe billetter. Selvsagt i klubbenes egne farger og uttrykk.

Eksempel på en slik kampmodul:

Skjermbilde 2016-12-12 kl. 14.59.13.png
Skjermbilde 2016-12-12 kl. 14.59.24.png
Skjermbilde 2016-12-12 kl. 15.00.01.png


Innhold er design
I forbindelse med opprettelsen av de nye klubbsidene er det stort fokus på at innhold er design. Dette tas opp gjennom store bilder som sørger for fokus på det man skriver om.

Innholdet er derfor en hoveddel i designet, men man har i tillegg sett på klubbenes logo, farger og mønstre for å kunne forsterke klubbfølelsen.
Mønstre, farger, flagg og fotballmagasiner har dannet bakteppet for designet.
Det benyttes store overskrifter for å få frem tydeligheten på hva man ønsker å kommunisere.

I selve artikkelene har klubbene fått en rekke mdouler som kan benyttes og disse gir mer lesevennlige artikler.

Løsningen er laget responsiv med fokus på mobil først, noe som stemmer godt med bruken da rundt 70% av brukerne besøker klubbenes nettsider via mobile enheter.

Kortreist teknologi
Den nye medieplattformen baserer seg på kortreist, norsk programvare fra Enonic (web og applikasjonsplattform) og Qbrick (video- og streamingplattform). Enonic brukes allerede av

Toppklubbenes partner på ny medieplattform er klar 
kunder som Posten, Gjensidige, Norsk Tipping og NAV. Qbrick brukes av blant andre Norsk Tipping, Fotballforbundet og fremover også av NRK. 

Hovedpartner rundt løsningen har vært Netlife Research. De er et digital designbyrå med 70 medarbeidere med spisskompetanse på brukervennlige, digitale løsninger.

Med seg har de hatt Seeds Consulting som har bidratt med teknisk spisskompetanse. Sammen har de gjennomført utvikling, design, overføring fra tidligere løsning og integrasjoner med andre systemer i tillegg til drift, videreutvikling og brukerstøtte.

For ytterligere informasjon:
Thomas Torjusen, Norsk Toppfotball – 934 986 93
Jørgen Andreassen, Netlife Research, telefon 481 06 199
Steinar Magnussen, Seeds Consulting, telefon 957 31 083


Linker:
Netlife Research: www.netliferesearch.com
Enonic : www.enonic.com
Qbrick: www.qbrick.com
Seeds Consulting: www.seeds.no

Annonse fra Eliteserien: