
Ny gnist til å bli med
– Jeg hjelper andre når jeg ser de trenger hjelp. Da blir jeg glad inni meg og samtidig får jeg flere venner, forteller Mathias. «Skoleløftet» har vært med på å tenne gnisten hans.
Foto: Jan Inge Haga / Hike kommunikasjon
Tiåringen spurter over kunstgresset ved Kvernevik skole med keeperhanskene godt trukket over hendene. Gjennom de oppsatte kjeglene fører han ballen rolig og kontrollert før den skytes mot mål. I den andre enden står fem baller oppstilt som bowlingkuler. De skal ned. Lagstafetten er i gang.
For bare noen måneder siden ville ikke Mathias ha vært med på denne øvelsen. På skolen var han mye alene og nektet å delta i klasseaktiviteter. Alt var kjedelig.
En gnist ble tent
Forandringen startet med Kraft & Kjærlighet – Viking FK sitt samfunnsløft for barn og unge. Under klassens besøk på Lyse Arena skjedde det noe med tiåringen. Prosjektleder for Skoleløftet i Viking, Cathrine Lanne forteller:
– Gjennom undervisningsopplegget og dagen på stadion, fikk Mathias en ny opplevelse av mestring og felleskap. Han så seg selv i en annen rolle – som leder, som lagspiller og som en god venn. Dette tente en gnist i ham, som har hjulpet ham både som klassekamerat og i det faglige på skolen.

I dag er han en av de elevene som andre ser opp til. Det har skjedd en forandring hos gutten. Mathias har gjort det for seg selv, for klassekameratene og for andre.
– Nå trives jeg veldig godt på skolen og så har jeg også lyst til å begynne på fotball igjen, forteller Mathias mens han smiler.
Kontaktlærer Maren Olsson Hauge nikker anerkjennende og legger til:
– Vi ser at du har blitt veldig inkludert i klassen og resten av trinnet. Før ville du ikke være med andre, men det har endret seg helt. Nå har du mange gode venner, sier læreren.
Slik kom Kvernevik med i Skoleløftet
Initiativet til å bli med i Skoleløftet kom fra Maren, som kjente til både prosjektet og Cathrine Lanne fra før. Hun så verdien av å tilføre noe nytt og søkte om å få Kvernevik skole med i opplegget høsten 2024 – og fikk ja.
Selv om skolen allerede jobber systematisk med klassemiljøet fra første skoledag, ønsket de å styrke det sosiale samspillet ytterligere. Målet var å få inn nye impulser og få nye måter å jobbe på som kunne løfte fellesskapet og styrke det generelle klassemiljøet på en annerledes og engasjerende måte.
Gode forbilder i Viking
– Vi så at Viking bidro med enda mer søkelys på samarbeid og lagbygging. En stor fordel med opplegget er at merkevaren «Viking» er godt kjent og det engasjerer mange, spesielt de som er fotballinteresserte, sier Olsson Hauge.
Det er likevel viktig at opplegget favner alle – ikke bare de som liker fotball og Viking. Så langt er det god effekt. Lærerne har merket resultater av konkrete endringer både på trinnet og i klassene.
– Elevene er mer inkluderende på tvers av klassene, de leker godt sammen, det er færre konflikter, de er tryggere på hverandre og mer mottagelige for læring, sier klassekontakten.
Olsson Hauge forteller at Skoleløftet har vært verdifullt for elevene og også for lærerne. Opplegget har gitt dem nye erfaringer og perspektiver på hvordan de kan jobbe med klassemiljøet i praksis. Aldersgruppen prosjektet retter seg mot – elever på mellomtrinnet – er midt i en viktig utviklingsfase:
– Femte- og sjetteklassinger er modne nok til å se utover seg selv. De begynner å forstå større sammenhenger og er mottakelige for å jobbe med verdier som fellesskap, ansvar og empati. Det gjør tidspunktet for dette prosjektet helt ideelt, sier hun.

Proff-besøk i skolegården
Solen skinner over skolegården i Kvernevik. Femteklasse-trinnet får igjen besøk av Viking. Denne delen kalles fase tre i Skoleløftet. Det betyr at i dag er det A-lagspillere fra herrelaget som styrer showet sammen med Cathrine Lanne. Opplegget starter i gymsalen. Elevene er engasjerte og har forberedt seg godt.
– Når begynte du å spille fotball?
– Hvordan var barndommen din?
– Hvordan er det å bygge et godt lag?
– Er det forskjellsbehandling på dame- og herrelaget i Viking?
Elevenes spørsmål er mange og forskjellige. Yann Erik De Lanlay, Viljar Vevatne og Arild Austbø svarer så godt de kan om egen barndom, treningshverdagen og livet som proffe fotballspillere i Viking.
Etter en halvtimes spørsmålsrunde er et på tide å gå ut. Det er konkurranse. Prosjektleder for Skoleløftet Cathrine Lanne fra Viking styrer ved sidelinjen og deler elevene inn i tre lag. A-lagspillerne er lagleder for hvert sitt lag.
Stafetten for å vinne lagkonkurransen er i gang. Det er glede. Balløvelsene er lagt opp slik at alle kan mestre, og alle får kjenne på mestringsfølelsen. Samarbeid og inkludering er viktig.
Økta fortsetter med flere fotballøvelser, lek og moro og avsluttes med en treminutterskamp mellom lagene. Mathias står i mål og får tips fra Viking-keeper Arild Østbø.
– Snakk med forsvaret, du kan styre dine medspillere. Du har fordel av å se hele banen, forteller han unge Mathias som smiler og nikker.
– Hva synes du om Arild, han keeperen?
– Han var kul.
– Hva snakket dere om når du sto i mål?
– Han fortalte at når jeg står i mål så kan jeg hjelpe medspillerne foran meg på banen. Jeg kan styre dem litt, fortelle dem om å gå framover eller bakover og sånne ting. Det var veldig gøy i dag. Både øvelsene og kampen, avslutter han.
Mathias er glad og fornøyd. Tusjen kommer fram og autografen til Arild Østbø er sikret på keeperhanskene.

En fotballøkt der alle er med
Cathrine samler alle elevene til slutt i midtsirkelen for å oppsummere:
– Hva var det viktigste vi har sett og lært i dag?
En hånd skyter i været.
– Samarbeid?
– Ja! Det er et godt svar, sier Cathrine og nikker.
– Men kan det være noe mer? Noe annet?
Hun ser rundt mens elevene tenker. Så fortsetter hun:
– Hva tror dere dere får jokerball for i dag? Jeg tror det er for innsats. Fordi alle var med! Ingen gjemte seg bak målet og hang i nettet eller sa de ikke ville være med. Dere var på hele gjengen. Det fortjener en skikkelig applaus!

Og akkurat det er kjernen i Kraft & Kjærlighet. At fotball kan være mye mer enn et spill. At når noen får sjansen til å mestre, kan det endre mer enn bare dagen. Det kan endre en hel vei videre. Også for Mathias – og andre som trenger at gnisten tennes litt ekstra.
SKOLELØFTET
30 skoleklasser blir plukket ut basert på motivasjonsbrev/søknad for å delta i Skoleløftet. Klassene som velges skal primært bestå av 5.-6.-klassinger fra ulike deler av regionen. Klassene blir valgt basert på søknadstekst, geografisk tilhørighet, motivasjon og behov for å forbedre klassemiljø. Utvalgte klasser er med i prosjektet som går gjennom fire faser, et helt skoleår.
Skoleløftet gjennomføres i fire faser:
1. FASE: KLASSEROMSBESØK
Klassene får besøk fra Cathrine Lanne som på forhånd har gjennomgått prosjekt med lærere for de aktuelle klassene. Vi snakker om hvordan Vikingspillerne har kommet dit de er i dag og hva som kjennetegner deres hverdag med fokus på inkludering av nye lagkamerater, garderobekultur, språkkultur og fellesskap. For å komme til neste fase av prosjektet må klassen samle 6 gullstjerner ved å vise disse verdiene i praksis.
2. FASE: STADIONBESØK
Klassene blir invitert til stadion hvor SLB står for gjennomføring av opplegg. Oppgavene bygger på praktisk og aktiv læring med mål om å fremme samarbeid og kommunikasjon. Klassene får omvisning på stadion. SLB gir klassen flere arbeidsoppgaver de kan ta med seg hjem til klasserommet for å styrke samarbeid og kommunikasjon. Når klassen har løst disse oppgavene får de gullstjerner. For seks nye stjerner kommer de til fase 3.
3. FASE: KLASSEROMSBESØK M/SPILLERE
Klassebesøk med fotballmetodisk økt. Prosjektleder drar med seg en kvinnelig og en mannlig fotballspiller til klassen. Vi kjører en fotballmetodisk økt som alle kan mestre og snakker om hvordan sette sammen sitt stjernelag.
4. FASE: FOTBALLFEST – VIKINGSPILLER FOR EN DAG
Alle elevene som har deltatt i Skoleløftet blir inviteres til stadion hvor de får være Vikingspiller for en dag. Vi spiller miniturnering med familie på tribunen og herre- og damelagsspillere bidrar aktivt på banen.