Fikk presentert planene til markedsavdelingen: – Perfekt timing!

Onsdag kveld inviterte administrasjonen i Viking Fotball damelaget til kick off på SR-Bank Arena. Her fikk de presentert planene for satsingen som nå er i full gang. Og som noen av de aller første fikk de se årets drakt.

Annonse:

Selv om det ikke kom så mye lyd fra spillerne og spørsmålene fra salen stort sett uteble, kunne man se på dem at det de fikk presentert onsdag kveld falt i smak. Etter en kjapp matbit og en høydepunktvideo med blant annet noen lekre scoringer fra forrige sesong, fikk spillere og støtteapparat rundt damelaget en gjennomgang av planene Viking Fotball og Viking FK har lagt for satsingen. Alt fra arrangementet rundt kampdag til hvordan de skal integreres på SR-Bank Arena ble presentert.

Og så fikk de som noen av de aller første sett årets drakt!

Bestemte seg raskt

Daglig leder i Viking FK, Erik Nevland, åpnet med å fortelle om prosessen frem til det ble klart at man skulle i gang med en ordentlig kvinnesatsing i klubben. Den tidligere storscoreren var innom den gode jobben som har blitt gjort på jentesiden i klubben de siste årene og det at A-laget har rykket opp til 2.divisjon og holdt på å rykke opp til 1. divisjon i 2019.

Erik Nevland fortalte om historien til damelaget.
Erik Nevland fortalte om historien til damelaget.

– Så kom vi til et punkt der vi måtte velge mellom å være en utviklingsklubb for andre eller om vi skulle satse selv. Det var et enkelt valg: Vi går all in!, fortalte Nevland.

Dialogen med Viking Fotball AS gikk også som smurt, og nede i Jåttåvågen så man tidlig muligheter. Noen av dem ble oppsummert slik:

  • Samarbeidsavtale mellom AS og FK
  • Damelaget integreres på SR-Bank Arena
  • Trenerne inkluderes i landets beste akademi
  • Viking skal bli et kraftsenter for kvinnefotball i regionen
  • Om 3-5 år skal Viking være i Toppserien

Salgssjef Børge Moi Nilsen fortalte om markedsjobbingen og om hvor godt mottatt den nye satsingen var blitt blant samarbeidspartnerne. Han kunne fortelle om et sponsormarked som jublet da satsingen ble offentliggjort.

Moi Nilsen var også tydelig på at Viking er én klubb og dro frem kaptein Nora Heggheims uttalelse i Aftenbladet nylig om at det ikke er Viking herrer og Viking kvinner, men Viking. Så enkelt, men så riktig. Og slik fungerer det i samarbeidsnettverket også.

Han beskrev også tidspunktet for satsingen som perfekt.

– Vi tar ikke over et lag i Toppserien, vi skal bygge vårt eget lag opp og være med på reisen mot toppen, fortalte han engasjert.

Spillerne på damelaget kan forvente seg mer oppmerksomhet fremover, både fra media og markedsavdelingen i klubben. Og nevnte Heggheim ble booket til det årlige kick offet med samarbeidspartnerne på direkten.

En entusiastisk Børge Moi Nilsen ser virkelig frem til den nye satsingen.
En entusiastisk Børge Moi Nilsen ser virkelig frem til den nye satsingen.

Fikk se drakten

På kampdag kunne Moi Nilsen avsløre at det vil bli fullt opplegg med speaker, musikk, storskjermer, LED-reklame, VIP-fasiliteter og forhåpentligvis også en del tilskuere etter hvert som det åpner opp.

Viking ligger for øyeblikket i 2. divisjon, men ambisjonene er store og håpet er at vi får se høye tilskuertall på Stadion når damelaget spiller kamp.

SR-Bank Arena har allerede satt publikumsrekord for en kvalifiseringskamp med kvinnelandslaget. Målet må bli å gjøre det samme for et klubblag også på sikt.

Daglig leder i Viking Fotball, Eirik Bjørnø, kunne røpe at den store drømmen hans er at damelaget spiller før herrene på SR-Bank Arena 16.mai i 2022 og at tusener av mennesker tar turen på kamp. 

Når sesongen 2021 forhåpentligvis sparkes i gang senere i år, venter blant annet derby mot Bryne. Blir det tillatt med publikum til da kan det oppgjøret fort bli en høydare! 

Det som nok var høydepunktet denne kvelden var selvsagt da drakten skulle presenteres. Som nevnt var damelaget noen av de første som har fått se den da det fortsatt er en stund til den lanseres. Derfor kan vi heller ikke vise bilder av den her. Men vi kan gå så langt som å si at den blir helt vanvittig rå!

En meget ivrig Eirik Bjørnø tok over draktpresentasjonen og gikk inn på detaljnivå da han fortalte om utviklingen. Drakten betyr mye i markedsavdelingen, for de som måtte lure.

Den blir for øvrig den samme for både herrelaget og damelaget. Eneste forskjell er at damene også skal ha Aftenbladets logo på ryggen.

I tillegg fikk spillerne vite at de vil få en god utstyrspakke fra Diadora når det nærmer seg seriestart, og at det har blitt inngått et samarbeid med BI som gir dem studiestøtte og hjelper dem med å tilrettelegge et eventuelt utdanningsløp.

Da vi var ferdige for kvelden bar det rett ut på et regnfullt SR-Bank Arena og trening for jentene. Forhåpentligvis ga planene de fikk presentert i forveien motivasjon inn i sesongoppkjøringen som vi fortsatt ikke helt vet hvor lenge skal vare.

– Vi skal i hvert fall gjøre alt vi kan for å gi dere de verktøyene dere trenger for å nå målene deres, fortalte Børge Moi Nilsen dem helt til slutt.

Annonse fra Eliteserien: